Een incassobureau inschakelen is niet iets waar je op zit te wachten als ondernemer. Uiteindelijk wil je dat je gewoon betaald wordt voor de door jou geleverde diensten of producten. Helaas komt het in de praktijk regelmatig voor dat facturen niet betaald worden. Na vele vriendelijke pogingen te hebben gedaan om jouw debiteur de mogelijkheid te geven de factuur alsnog te betalen, is het moment daar: je schakelt een incassobureau in. Dit probeer je natuurlijk zo veel mogelijk te voorkomen, maar helaas ontkom je er niet altijd aan om een incassobureau in te schakelen. Je staat tenslotte in je recht, want afspraak is afspraak. Jij bent je afspraak nagekomen, dan mag je dat ook van jouw klant verwachten. Wanneer schakel je een incassobureau in en hoe pak je dit aan? Dat lees je in deze blog.
Heb je al eerdere stappen ondernomen, voordat je een incassobureau inschakelt?
Ga altijd eerst na of je alle nodige stappen hebt genomen, voordat je daadwerkelijk een incassobureau gaat inschakelen. Geef de klant wel de mogelijkheid om de factuur te betalen voordat je een incassobureau inschakelt. Als de factuur na een keer niet betaald wordt, stuur dan altijd nog een betalingsherinnering. Het kan ook gewoon zijn dat de factuur over het hoofd gezien is of dat er gewoonweg iets mis is gegaan en de klant hierdoor de factuur niet ontvangen heeft. Geen reactie op de betalingsherinnering? Neem dan contact op met jouw klant, zodat je erachter kunt komen wat de situatie is. Wellicht verkeerd jouw klant wel in financiële problemen en kun je eventueel een betalingsregeling treffen. Door een betalingsregeling te treffen toon je empathie en zorgt ervoor dat de klantrelatie niet op het spel komt te staan.
Al meerdere vriendelijke pogingen gedaan om de betaling te innen? Dan is het sturen van een aanmaning een goede serieuze stap, voordat je een incassobureau gaat inschakelen. In de laatste aanmaning kun je aangeven dat als de betaling ook nu niet wordt voldaan, dat er serieuze stappen ondernomen gaan worden, waaronder het inschakelen van een incassobureau.
Wanneer jouw klant ook de afgesproken betalingsregeling niet serieus neemt, is het verstandig om een incassobureau in te schakelen om de vordering te innen. Weet je al dat jouw klant in financiële problemen verkeert? Dan kan een incassobureau helpen bij het innen van de schuld bij de wanbetaler.
Wanneer mag je een incassobureau inschakelen? En wat doet een incassobureau?
Wanneer mag je als bedrijf een incassobureau inschakelen? Je mag niet zomaar een incassobureau inschakelen. Je moet altijd eerst minimaal één betalingsherinnering of aanmaning hebben verstuurd, voordat je incassokosten in rekening kunt brengen bij de wanbetaler.
Een incassobureau helpt je bij het innen van het geld waar jij recht ophebt, nadat jij zelf al meerdere pogingen hebt moeten doen om de debiteur te laten betalen en dit niet gewerkt heeft. Zodra er een incassobureau aan te pas komt, zijn hier kosten aan verbonden. Deze kosten mag je geheel bij de wanbetaler neerleggen.
Wat kost een incassobureau inschakelen?
De incassokosten zijn altijd voor rekening van de wanbetaler en zijn volledig afhankelijk van de openstaande schuld die de klant bij jou heeft. Tot € 2500 zijn de maximale incassokosten 15% van het bedrag. Toch zijn minimale incassokosten €40,-, dus bij een lager bedrag mag je alsnog €40,-, vragen, ondanks dat het niet om 15% van de openstaande schuld gaat. Lees hier meer over op de website van de Rijksoverheid.
Naast de wettelijke incassokosten mag je geen verdere kosten in rekening brengen, wel kun je in de aanmaning al een rentepercentage meenemen. Houdt er dan wel rekening mee dat dit de klantrelatie nog meer onder druk kan zetten.
Met ons platform van Online Incasso mag je de minimale wettelijke incassokosten van €40,- zelf houden. Deze hoef je niet, zoals bij het inschakelen van een incassobureau, af te staan aan Online Incasso. Deze incassokosten worden wel in rekening gebracht bij de wanbetaler. Voor een incassotraject betaal je een vaste prijs van €19,95, waardoor je altijd €20,- verdient op een incassotraject. Een bijkomend voordeel is, dat je zelf de regie in handen hebt.
Zoek altijd eerst naar een oplossing, voordat je een incassobureau inschakelt.
Probeer altijd eerst zelf een oplossing te zoeken of juridisch advies in te winnen voordat je een incassobureau inschakelt. Wacht ook niet te lang voordat je een incassobureau gaat inschakelen, want hoe langer de tijd verstrijkt, hoe lastiger het wordt om de vordering te innen. Wanneer het gaat om grote bedragen, dan is het raadzaam om zo snel mogelijk stappen te ondernemen, zodat het traject niet te lang duurt.
Liever geen incassobureau inschakelen? En houd je het liefst zelf de touwtjes in handen? Dan is Online Incasso het ideale platform voor jou. Binnen een paar minuten start je al een zaak en zorgt het platform ervoor dat de wanbetaler op een duidelijke en correcte manier herinnerd wordt aan de openstaande facturen. Bovendien kun je ook gemakkelijk met één druk op de knop een deurwaarder of advocaat inschakelen. Start hier jouw zaak!